Θεσσαλονίκη: Αλλάζει ο «χάρτης» των αξιών γης

Δρόμοι που θα «ανέβουν» εμπορικά, γειτονιές που αλλάζουν λόγω Air BnB, νέοι πόλοι επιχειρηματικού ενδιαφέροντος θα μετασχηματίσουν την πόλη τα επόμενα χρόνια.

Η λειτουργία του μετρό, η ιδιωτικοποίηση του λιμανιού και του αεροδρομίου, η ανάπλαση του οικοπέδου της ΔΕΘ, τα σχέδια για το παραλιακό μέτωπο, η «έκρηξη» του τουρισμού, είτε κλασικού τύπου είτε μέσω πλατφορμών τύπου Air BnB, η συγκέντρωση του φοιτητικού πληθυσμού στη Θεσσαλονίκη λόγω των αλλαγών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση είναι μερικοί από τους παράγοντες μετασχηματισμού όχι μόνο της αγοράς ακινήτων αλλά και των λειτουργιών της πόλης και εντέλει της ίδιας της Θεσσαλονίκης.

Ανάπλαση ΔΕΘ: Πρόκειται για το μεγαλύτερο «ελεύθερο» οικόπεδο στην καρδιά της Θεσσαλονίκης. Το Ειδικό Χωρικό Σχέδιο για την ανάπλαση βρίσκεται σε διαδικασία διαβούλευσης (και η «ΜτΚ» συνεχίζει το διάλογο για το θέμα, όπως θα διαβάσετε στις επόμενες σελίδες), προβλέπει την κατασκευή σύγχρονων εκθεσιακών εγκαταστάσεων, νέο συγκρότημα γραφείων επί της οδού Εγνατία, εκεί όπου βρίσκεται και η στάση του μετρό, νέο συνεδριακό κέντρο αλλά και ένα ξενοδοχείο, υπόγεια πάρκιγκ και ταυτόχρονα έναν χώρος πρασίνου σχεδόν 70 στρεμμάτων. Αν οι διαδικασίες κινηθούν με ταχύτατους ρυθμούς, δεν αποκλείεται αυτή να είναι η εικόνα της ΔΕΘ σε επτά χρόνια από σήμερα.

Παραλιακό μέτωπο: Ένα δεύτερο Ειδικό Χωρικό Σχέδιο εκπονείται αυτό το διάστημα για το παραλιακό μέτωπο με στόχο τη συνεχόμενη παράκτια ανάπτυξη στα περίπου 40 χιλιόμετρα του μετώπου από το Καλοχώρι έως το Αγγελοχώρι. Τα επόμενα χρόνια η Θεσσαλονίκη θα «στραφεί» προς τη θάλασσα και αυτό δεν αφορά μόνο τον κεντρικό δήμο αλλά και τις δυτικές περιοχές, που σήμερα λειτουργούν ως χώροι βιομηχανικών συγκεντρώσεων. Μεταξύ άλλων προβλέπονται εξυγίανση και ανάπλαση των Βυρσοδεψείων και του Δενδροποτάμου, λειτουργική ένωση από ανατολικά προς δυτικά της περιοχής της 26ης Οκτωβρίου έως και τη λιμνοθάλασσα Καλοχωρίου, αναδιάταξη της περιοχής Μεγάρου Μουσικής – Ποσειδωνίου – Αλλατίνη στο πλαίσιο του Ανατολικού Μητροπολιτικού Κέντρου Πολιτισμού και Αθλητισμού.

Μετρό: Το πολυαναμενόμενο συγκοινωνιακό έργο θα αυξήσει την εμπορικότητα των ακινήτων στον άξονά του -ήδη διαφαίνεται αυτή η τάση για καταστήματα που μέχρι τώρα απαξιώθηκαν κρυμμένα πίσω από τις λαμαρίνες. Οι κτηματομεσίτες «βλέπουν» ενίσχυση της ζήτησης για αγορά κατοικίας στα ανατολικά και για γραφεία, εμπορικά καταστήματα και τουριστικά ακίνητα στο κέντρο και ειδικά επί της οδού Εγνατία.

Λιμάνι: Η αύξηση της εμπορικής δραστηριότητας του λιμανιού της Θεσσαλονίκης μετά την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΘ αναμένεται να συμπαρασύρει μια σειρά από επαγγέλματα και επιχειρηματικές δραστηριότητες, οδηγώντας στη ανάπτυξη χώρων αποθήκευσης (logistics) με σύγχρονα χαρακτηριστικά, γραφειακών χώρων, βιομηχανικών ακινήτων κτλ.

Εμβληματικά έργα: Το Μουσείο Ολοκαυτώματος, που σχεδιάζεται στη δυτική είσοδο της Θεσσαλονίκης, θα αποτελέσει έναν ισχυρό πόλο γύρω από τον οποίο αναμένεται να αναπτυχθεί η περιοχή. Ήδη καταγράφεται κινητικότητα στους οδικούς άξονες των οδών Παλαιού Σταθμού και 26ης Οκτωβρίου και πέριξ αυτών για την ανάπτυξη ξενοδοχείων και τη μετατροπή παλαιών βιοτεχνικών κτιρίων / αποθηκών σε ενοικιαζόμενος κατοικίες για βραχυχρόνια μίσθωση, από έλληνες και ξένους επενδυτές. Επιπλέον, η ανακαίνιση επαναλειτουργία της ιστορικής αγοράς Μοδιάνο σε πρότυπα αντίστοιχων αγορών τροφίμων στο εξωτερικό αναμένεται να γίνει σημείο αναφοράς για το ιστορικό κέντρο και να ενισχύσει περαιτέρω την εμπορικότητα των γύρω δρόμων (Ερμού, Βασ. Ηρακλείου, Κομνηνών).

Τουρισμός: Η τουριστική «άνοιξη» που περνά τα τελευταία χρόνια φαίνεται ότι θα διαρκέσει και ενδεχομένως να μετατραπεί σε «καλοκαίρι», αν κρίνει κανείς από την κινητικότητα όσων επενδύουν χρήματα, για να δημιουργήσουν νέα ξενοδοχεία αλλά και να δημιουργήσουν χιλιάδες νέες κλίνες βραχυχρόνιας μίσθωσης. Επενδυτές δεν είναι μόνο από την Ελλάδα αλλά και από τα Βαλκάνια, τις χώρες του αραβικού κόσμου και το Ισραήλ, οι οποίοι αγοράζουν ακίνητα ξενοδοχεία στο ιστορικό κέντρο (βλ. Tourist, Καραβάν Σαράι, το διατηρητέο «Βιέννη», ακίνητα στη Βαλαωρίτου, τα δίδυμα κτίρια στη Β. Ηρακλείου κτλ.).

Παράλληλα, εκατοντάδες ακίνητα στο κέντρο ανακαινίστηκαν και καταχωρήθηκαν στις πλατφόρμες βραχυχρόνιας μίσθωσης (από μερικές δεκάδες το 2016 ξεπέρασαν τα 2.500 το 2018) κι αυτό γιατί ο «προορισμός Θεσσαλονίκη» έχει ανέβει πολύ τα τελευταία χρόνια. Πλέον παρατηρείται έλλειψη στα ακίνητα για μακροχρόνια μίσθωση και οι μόνιμοι κάτοικοι να αναζητούν κατοικίες σε άλλες περιοχές και το κέντρο να μετατρέπεται σταδιακά σε περιοχή αναψυχής παρά κατοικίας.

Φοιτητική στέγαση: Λόγω της έντασης του φαινομένου των βραχυχρόνιων μισθώσεων αλλά και των αλλαγών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση (συνενώσεις εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, καταργήσεις σχολών), που στρέφουν ολοένα και περισσότερους φοιτητές στα αστικά κέντρα, δημιουργείται έλλειψη και στη φοιτητική κατοικία. Δεν είναι τυχαίο ότι μεγάλες εταιρείες επενδύσεων σε ακίνητη περιουσία (ΑΕΕΑΠ) στρέφουν το ενδιαφέρον τους στη συγκεκριμένη αγορά, σχεδιάζοντας τη δημιουργία ιδιωτικών φοιτητικών εστιών με all inclusive υπηρεσίες.

ΠΗΓΗ makthes.gr